Strategiile costurilor reduse la maxim și a diferențierii pe piața electorală nedoctrinară, pot fi aplicate folosind valorile umane, competențele și capacitățile de care dispune organizația politică. Poziția organizației în raport cu concurența doctrinară și nu numai, presupune ca în primul rând partidul politic să cunoască bine propria concurenţă şi dimensiunea ei.
Informațiile referitoare la puterea anumitor concurenți sunt baza pentru alegerea strategiei de marketing politic aplicată prin atractivitatea anumitor proiecte, programe politice și a celorlalte instrumente de marketing politic. Numeroase organizații politice, mai ales cele slab pozitionate în sondaje, folosesc așa zisa doctrină ca și mod utopic de de atingere a obiectivelor electorale. Între partidele politice care concurează pentru acapararea unei cote cât mai mari din electorat, există diferențe calitative umane considerabile, care sunt rezultatul nivelului de dezvoltare atins. În primul rând, diferențele provin din motive de participare, modurile de luare a deciziilor, importanța acordată modului de aplicare a strategiilor politice, cercetarilor de piață etc.
Problema orientării doctrinare strategice a organizației devine tot mai complexa, în fapt, anumite partide politice prin vocea strategilor preferă tot mai mult acțiunea prin diferite elemente de concurența nedoctrinare.