8.9 C
Roșiorii de Vede

Cotidian Național din 1993 - Ediția Online

marți, martie 28, 2023

Reducerea ratei abandonului școlar timpuriu la sub 9% la nivelul UE este obiectivul pe care statele membre ale Uniunii Europene au hotărât să-l atingă până în 2030 – Florin Piper-Savu

Sănătate

Premisa pentru o economie înalt tehnologizată, un grad crescut de productivitate și o profitabilitate pe măsură este o populație cu un grad ridicat de școlarizare. De asemenea, cu cât o populație este mai mult școlarizată, cu atât este mai aproape îndeplinirea obiectivelor europene privind digitalizarea economiilor și a societăților.

Cu o rată de 15%, țara noastră este departe de ținta UE privind eradicarea abandonului școlar timpuriu.

Pentru PSD, accesul neîngrădit la educație, reducerea abandonului școlar și creşterea şansei la educaţie pentru copiii proveniţi din familiile cu venituri reduse au fost întotdeauna priorități transcrise în programe și măsuri puse în aplicare de guvernele sale.

Educația este cea mai sigură cale de ieșire din sărăcie.

Suntem de acord cu toții că Legea educaţiei naţionale, în noua sa variantă, trebuie să aducă schimbări fundamentale pentru un bun parcurs şcolar ulterior al copiilor şi reducerea analfabetismului funcţional alarmant din prezent.

Pentru asigurarea accesului neîngrădit la educație al copiilor din familiile cu dificultăți materiale, transportul elevilor are un rol esențial, știut fiind faptul că din rândul acestora apare rata cea mai mare de abandon școlar.

Conform datelor Ministerului Educației, în acest an școlar, peste 200 000 de elevi fac naveta.

În prezent decontarea transportului elevilor este reglementată de ordonanța Ordonanță de Urgență pentru decontarea navetei elevilor, nr. 159, care modifică și completează art. 84 din Legea educației naționale nr. 1/2011, act normativ apărut ca urmare a mai multe sesizării a Curții Constituționale privind OUG nr. 50/2021.

Draftul de proiect de lege al ministrului educației, Ligia Deca aduce o modificare esențială în asigurarea transportului elevilor: în loc de gratuitate, se introduce decontarea serviciilor.

Potrivit proiectului, elevii care sunt nevoiți să facă naveta la școală pentru că învață în altă localitate decât cea de domiciliu nu vor mai beneficia de transport gratuit, ci ar putea să plătească din banii lor abonamentele de transport și apoi să primească înapoi sumele prin decont. În plus, dacă această lege este adoptată în această formă, elevii ar putea să nu mai primească nici suma forfetară cu plata în avans, cum este în prezent, decât în situația în care ei “nu pot beneficia de transportul public local de persoane prin curse regulate”.

Înlocuirea sintagmei „transport gratuit” cu „transport decontat” poate implica, însă două probleme:

– Pe de o parte, poate apărea obligația ca elevii să achite din banii proprii abonamentele de transport. Chiar dacă acestea ar fi decontate ulterior, unii dintre elevi nu și-ar permite plata inițială, ceea ce înseamnă încălcarea accesului egal la educație.

-​Pe de altă parte, decontul poate implica un prag maximal de decontare, urmând ca elevii să plătească o eventuală diferență, ceea ce încalcă atât dreptul constituțional la învățământ gratuit, cât și accesul egal la educație.

Pentru evitarea acestor probleme, PSD se va asigura în cadrul comisiilor de specialitate, precum și-n plen că prevederile noii legii vor fi clare și vor garanta gratuitatea transportului pentru toți elevii.

Florin Piper-Savu, deputat PSD Teleorman

- Reclamă -

Articole pe același subiect

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele Articole