Teza Educației în condițiile actuale, politice și de pandemie, se încarcă, din păcate, cu încă un subiect sensibil și cu puternice efecte pe termen lung: soarta a peste 400 000 de elevi navetiști din întreaga țară. La nivelul învățământului liceal și profesional, există mulți elevi care folosesc companii private de transport auto, pentru a se deplasa din zona de domiciliu din mediul rural către orașele sau comunele mai dezvoltate, pentru a frecventa cursurile liceale sau profesionale la zi. Acești elevi sunt supuși la nedreptăți improprii politicii unui stat european, în 2021, îngrădindu-li-se dreptul fundamental la educație, prin aplicarea unor măsuri luate fără discernământ și fără a se ține cont de efecte.
Școală, în varianta „față în față”, generează factori noi de stres, suplimentari față de cei generați de pandemia SARS-COV-2, atât pentru elevii navetiști, care, în plus față de provocările mediului educațional actual, se confruntă cu riscul contaminării multiplicat pe mijloacele de transport interurban, cât și pentru cadrele didactice care trebuie să interacționeze cu acești elevi. Mai mult, elevii navetiști sunt victime ale discriminării, întrucât statutul lor și mai ales decontarea cheltuielilor de navetă este un blur total pentru actuala guvernare. Această problemă a elevilor navetiști trebuia tranșată și soluționată înainte de începerea anului școlar 2020-2021.
În urma unei modificări legislative operate în secret şi lipsit de transparenţă, de către Guvern, operatorii de transport rutier sunt puși în situația de a face cursele pentru elevi fără a avea certitudinea că statul va deconta cheltuielile. Prevederile Hotărârii de Guvern 435/2020 sunt neclare și interpretabile, în privința valabilității adeverinţelor elevilor, emise de unităţile de învăţământ, pe baza cărora ar trebui să se facă decontul.
În lipsa unui suport legislativ care să clarifice încă de la începutul anului școlar situația elevilor navetiști, mulți dintre aceștia s-au confruntat cu imposibilitatea de a-și achita cheltuielile de navetă, riscând astfel abandonul școlar.
Ministrul Educaței vorbește despre gratuitatea integrală a transportului la elevii navetiști în februarie, la începutul semestrului al II-lea, la momentul la care acest lucru trebuia să se întâmple deja, dar spune că „transportul e nereglementat și dacă este nereglementat este greu să îl introduci în cadrul legal (…), deci nu poate fi decontat”. Prin urmare, parafrazându-l pe Caragiale, transportul gratuit pentru elevi e admirabil, e sublim, putem zice, dar lipsește cu desăvârșire. Rezultatul: în teritoriu, deja se înregistrează cazuri de elevi care nu pot frecventa școala din lipsa banilor – încă o piatră pusă de guvernul PNL la temelia sărăciei din România!
Pentru a veni totuși cu o soluție, care indică evident lipsa de control a guvernului asupra situației navetiștilor, aflăm că se lucrează la un proiect de ordonanță de urgență al Ministerului Educației care transferă povara financiară și obligația de a plăti cheltuielile de navetă ale elevilor din resursele primăriilor, încălcându-se astfel principiile după care funcționează acestea, mai ales pe acela cu referire la asigurarea sursei de finanțare o dată cu atribuirea de responsabilități.
Acest proiect de ordonanță, aspru criticat de AMR, încarcă primăriile cu acea sarcină suplimentară și fără susținere financiară, așa încât se va crea un dezechilibru bugetar, o problemă în plus a societății românești, pe lângă cea a iminenței abandonului școlar.
Hotărârea de Guvern nr. 435/28.05.2020 vorbește despre un circuit al banilor pentru decontarea navetei elevilor între Ministerul Educației și Inspectoratele Școlare Județene, dar un guvern incapabil consideră că e o muncă prea grea pentru a o pune în aplicare, așa că se spală pe mâini de soarta zecilor de mii de copii navetiști și aruncă problema in curtea primăriilor.
Reamintesc Guvernului României că ţara noastră înregistrează o rată înaltă a părăsirii timpurii a şcolii (15,3%), mult mai mare decât ţinta asumată de ţara noastră până în anul 2020 (11,3%) și că această limitare a accesului copiilor la educaţie ignoră principiul constituţional al asigurării unui „regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor” . Adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă, nu trebuie să creeaze premisele creşterii ratei abandonului şcolar şi a adâncirea stării de sărăcie şi excluziune socială a celor mai vulnerabili dintre copii.
Florin Piper-Savu, deputat PSD Teleorman