8.5 C
Roșiorii de Vede

Cotidian Național din 1993 - Ediția Online

sâmbătă, martie 2, 2024

REPORTER ALĂTURI DE CAMARAZI, LA PROTESTE

Sănătate

Ca și la finele anului trecut, pe fondul creșterii nemulțumirilor la adresa decidenților politici și militari, mai multe organizații sindicale din cadrul MAI și structuri asociative ale rezerviștilor militari, au re-înaintat în semestrul II 2023, SCRISORI DESCHISE ( cuprinzând liste cu neajunsurile, ilegalitățile și discriminările la care sunt supuși lucrătorii dar și pensionarii și rezerviștii militari din întreg sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională) către mai multe instituții ca: Guvernul României, Președintele Senatului, Președintele Camerei Deputaților, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Finanțelor și Ministerul Justiției.
Deoarece nu au primit nimic concret, doar …promisiuni, unele sindicate și asociații din cadrul SNAOPSN (având în frunte, ca organizator Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual – SNPPC, căruia, conform tradiției i s-a alăturat și Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate – SCMD, precum și unii reprezentanți ai altor sindicate din poliție, poliția de frontieră ori poliția din penitenciare) au organizat și desfășurat, recent, câte două zile de protest ( pichetări, la Ministerul Muncii și apoi la Ministerul Afacerilor Interne).

În ultima zi de proteste, joi 14 decembrie 2023, polițiștii în activitate și rezerviștii militari și-au strigat nemulțumirile în fața sediului MAI, în speranța că ministrul Cătălin PREDOIU ( care este și viceprim-ministru al Guvernului României ) le va asculta și rezolva doleanțele.
Din cadrul celor 74 de organizații teritoriale ale SNPPC, au participat sute de colegi din țară, din zeci de județe ( Argeș, Maramureș, Satu-Mare, Vrancea, Bacău, Teleorman, Ialomița, Dâmbovița, Vâlcea, Constanța, Prahova, Bacău, Buzău, Brașov, Iași, Neamț, Mehedinți, Caraș-Severin, Timișoara, Dolj, Gorj, Suceava, Covasna și altele).
Deasemenea, au fost prezenți și câteva zeci de camarazi rezerviști militari, membri ai filialelor SCMD din București, Ilfov, Constanța, Giurgiu și bineînțeles, din Alexandria ( precum și unii camarazi din ANCMRR a MAI ori MApN).

Din județul Teleorman, au participat câteva zeci de camarazi polițiști, membri ai Biroului Teritorial al SNPPC din cadrul IPJ Teleorman, în frunte cu Agent șef principal Leonard MĂRGĂRIT – președinte, cărora li s-au alăturat camarazii mei rezerviștii militari teleormăneni uniți, din cele două filiale ale SCMD din Alexandria, în frunte cu Col.r. SANDU Liviu-Sorinel – președinte și Col.r. ORODEL Emilian – vicepreședinte ( dar și alți camarazi, membri ai filialelor județene – ,,Mihai Viteazul” a MAI și ,,General David Praporgescu” a MApN).
De la tribună, rând pe rând, au luat cuvântul unii lideri ai sindicatelor naționale ori teritoriale ( dar și invitați), respectiv:

  • Domnul Comisar șef de poliție Vasile ZELCA, președintele SNPPC;
  • Domnul Col.rtg. Mircea DOGARU, președintele SCMD;
  • Domnul Giuseppe INCARBONE, membru în delegația Uniunii Generale a Muncii (UGM) din Italia (care a răspuns invitației SCMD de participare) și care a transmis un mesaj de solidaritate, în numele celor 1,2 milioane de membri (prin reprezentantul UGL pentru România);
  • Domnul Mihai ZLAT, vicepreședinte SNPPC;
  • Domnul Andrei ENE, Garda de Coastă Constanța;
  • Doamna Col.r. Cecilia-Marilena TATIA, președinte Filiala Argeș. Din discursurile acestora, am reținut că nu trebuie să ne resemnăm și să acceptăm sfidarea, nu trebuie să acceptăm umilirea la care suntem supuși, din nou, prin proiectul OUG ,,trenuleț”, pus în transparență publică pe site-ul Ministerului Finanțelor, care propune măsurile fiscal-bugetare pentru 2024!
    Indexarea cu doar 5% a salariului de funcție (pentru polițiști) și a salariului de bază (pentru personalul contractual) nu acoperă decât parțial inflația de 13,8%, ceea ce însemnă că, în mod real, este vorba de o scădere a veniturilor acestora începând cu 1 ianuarie 2024. Raportată la salariul de funcție al unui polițist debutant, indexarea de 5% înseamnă o ,,majorare” batjocoritoare, de 30-35 lei…
    Principalele revendicări, aduse oficial, în scris, la cunoștința tuturor decidenților politici, ultima dată în data de 8 dec. a.c., de către conducerea FSNPPC (prim-ministrului României, președinților Senatului și Camerei Deputaților, vicepremierului/ministrului Afacerilor Interne și miniștrilor Finanțelor și Muncii) se referă la:
  • aplicarea, în integralitate, a Legii-cadru a salarizării 153/2017, respectiv acordarea sporurilor și idemnizațiilor la valorile salariale din iunie 2023, și nu la cele aflate acum în plată, care sunt mult mai mici. În fapt, familia ocupațională bugetară Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională a fost discriminată, în ultimii ani, din punct de vedere salarial, prin tot felul de OUG, care au impus prorogări, respectiv neaplicarea, la termenele prevăzute, a Legii-cadru 153/2017, Anexele nr. VI și VIII, care privesc polițiștii, militarii și personalul contractual din SAOPSN;
  • includerea în bugetul public aferent anului 2024 a sumelor pentru plata personalului MAI care va fi implicat în cele două scrutine de alegeri de anul viitor, similar membrilor birourilor electorale de circumscripție;
  • actualizarea salariilor, de la 1 ianuarie 2024, în raport cu indicele de inflație stabilit oficial de către INS, dar și cu prețurile principalelor produse de consum și ale utilităților (minim 13,8%);
  • actualizarea salariului de grad în raport cu salariul minim pe economie, stabilit prin HG, nu cu valorile de referință actuale, diminuate și discriminatorii față de alte categorii bugetare;
  • asigurarea protecției juridice a polițistului, prin modificarea legislației, în sensul incriminării mai drastice a faptelor de ultraj (arest preventiv și închisoare cu executare pentru făptuitori, fără alternative sancționatorii);
  • se modernizarea Statutului polițistului (actualul datează din 2002) și adoptarea unui Ghid al carierei în profesia de polițist, în concordanță cu realitățile actuale;
  • actualizarea normei de hrană (pentru polițiști și PC) și a normei de echipare, în raport cu statisticile oficiale ale INS și cu prevederile legale în domeniu;
  • actualizarea sporului pentru suprasolicitare neuropsihică acordat polițistilor judiciariști / beneficiarilor din MAI, la nivelul maxim prevăzut de Lg. 153/2017, și nu la valoarea minimă, aflată în plată;
  • actualizarea, la prețul pieței, a compensației pentru chirie, care se plătește și în prezent la cuantumul stabilit în urmă cu 14 ani (2009);
  • indexarea pensiilor militare de stat conform celor din sistemul de pensii publice;
  • obținerea dreptului constituțional la grevă pentru polițiști, deoarece actualele pârghii de luptă sindicală sunt insuficiente pentru categoria noastră profesională, avantajând forul legislativ, MAI și Guvernul. Odată cu aceste revendicări, s-a reiterat avertismenul SNPPC, din ultima vreme, care trebuie să dea de gândit decidenților noștri politici: pe fondul războiului de la granița României și a UE, dar și a situației politico-militare internaționale, PREDICTIBILITATEA în CARIERĂ, în SALARIZARE și în PENSIONARE asigură fundamentul unui serviciu eficient de ordine publică, apărare și securitate națională, adecvat realității actuale, dar și o bază pentru recrutarea viitorilor polițiști și militari, activitate care a ajuns la cote alarmante în acest an, prin neocuparea, decât în proporție de aprox. 50%, a locurilor din școlile de agenți și subofițeri.
    De asemenea, s-a precizat faptul că, în cazul în care nu se vor găsi soluții, pentru aceste solicitări legitime, având în vedere faptul că Poliția este entitatea care poate asigura echidistant, imparțial, obiectiv și eficient paza secțiilor de votare, se vor boicota cele 4 sesiuni de alegeri din 2024, adică în anul următor, nu se va mai asigura paza/ordinea/siguranța publică la alegerile europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale!
    Polițiștii sunt nemulțumiți deoarece primesc mai puțini bani decât prevede legea, iar acest lucru, spun ei, duce inevitabil la o problemă de personal. Aceștia susțin că admiterea pentru Academia de Poliție, este de sub un candidat pe fiecare loc, iar meseria de polițist este din ce în ce mai puțin atractivă. În ceea ce ne privește pe noi, pensionarii și rezerviștii militari, solicităm imperios, aplicarea integrală a Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, în forma votată de către Parlamentul României și promulgată de Președintele României, domnul Klaus-Werner Iohannis, respectiv, eliminarea urgentă a tuturor modificărilor, ciuntirilor aduse prin OUG nr. 57/2015, 59/2017, 114/2018 și 130/2021 ( dovedite ca ilegale și neconstituționale) și care au golit de conținut legea, afectând zeci de mii de pensionari militari – lucru nemaiîntâlnit, nicăieri în lume ).
    Odată cu prezentarea acestor abuzuri, nedreptăți, nemulțumiri și revendicări, au fost semnalate, nuanțat și punctual o serie de aspecte în care statul încalcă, sistematic, în mod continuu și abuziv drepturile legitime ale pensionarilor și rezerviștilor militari, în ansamblu sau pe categorii, precum indexarea mai mică a pensiilor în raport cu cele din sistemul public de pensii, plata CASS sau acordarea diferențiată între activi și rezerviști a soldei de grad. Referitor la PNRR, s-a cerut renegocierea cu demnitate a acestui plan, scoaterea pensiilor militare din procentul de 9,4% din PIB, precum și eliminarea acestora din Legea nr. 4/2023 privind pensiile de serviciu, întrucât acestea nu au nici-o legătură cu bugetul asigurărilor sociale, Casa Națională de Pensii, ministerele vizate de lege sau comisiile de muncă din Parlament.
    Deasemenea, noi am avertizat și sperăm că guvernanții și decidenții politici, vor respecta prevederile legale privind indexarea, obligatorie, cu 1 ianuarie, și a pensiilor militare de serviciu, cu rata inflației (cu procentul de 13,8%). Liderii sindicatelor au făcut apel la UNITATE și au anunțat că, nesoluționarea de către guvern a nemulțumirilor și problemelor grave prezentate, va genera în lunile următoare blocarea activităților în vămi, penitenciare și în alte sectoare unde sindicatele pot lua această măsură și că acțiunile de protest vor continua și se vor radicaliza. Cu acest prilej, a fost tras și un semnal de alarmă, arătând că, în aceste momente, când dronele americane cad în Marea Neagră, iar rachetele rusești pot fi văzute cu ochiul liber din Constanța, neimplicarea guvernanților în soluționarea urgentă a mulțimei de nereguli, nemulțumiri și probleme nerezolvate din întreg sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională (nereguli care au prins din urmă guvernul), pot avea implicații și urmări foarte grave pentru țara noastră.
    Când războiul este la graniță, cel mai important lucru este ca în țară să fie stabilitate, iar elementele Sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională (SNAOPSN) să fie sprijinite, sau cel puțin lăsate să își pregătească planurile și să se organizeze cât mai bine pentru apărarea țării și a populației.
    Apărarea colectivă asigurată de NATO este pe cât de necesară, pe atât de insuficientă atunci când este vorba de apărarea unui front larg precum granița estică a NATO. Tocmai de aceea România, aliatul cel mai apropiat de nucleul luptelor din Ucraina, deseori vizat de declarațiile ostile ale conducerii ruse, are nevoie ca toate resursele de care dispune să fie pregătite pentru a face față acestei provocări reale ( care a depășit de mult stadiul de risc, devenind o amenințare gravă la adresa securității naționale).
    Clasa politică din România trebuie să înțeleagă și să creadă până la convingere că frontul din Ucraina este doar o direcție a războiului pe care Rusia consideră că îl duce simultan și cu NATO, iar componenta hibridă a acestuia este extrem de puternică, vizează toate statele europene, dar în special stabilitatea celor din vecinătatea apropiată Ucrainei.
    Este așadar nevoie ca relațiile dintre guvernul român și instituțiile care-i apără statalitatea să fie mai strânse și mai stabile ca niciodată.
    Orice fisură apărută acum între stat și structurile lui militare reprezintă o vulnerabilitatea în termeni de securitate națională, va fi considerată o oportunitate de destabilizare și va fi exploatată ca atare de către Kremlin.
    În acest cadru de insecuritate, jocurile politice interne și servilismul extern, în umbra cărora subzistă România, trebuie să treacă pe plan secund.
    ESTE MOMENTUL, ca decidenții politici și militari să se concentreze pe rezolvarea problemelor privind STATUTUL, SALARIZAREA ȘI PENSIILE MILITARILOR, astfel încât aceștia să-și regăsească MOTIVAȚIA SACRIFICIULUI suprem (conform jurământului militar, sacru, de credință) pentru binele comun sau național. Mitingul de protest s-a încheiat fără incidente, iar MARȘUL preconizat SPRE GUVERN, nu a mai avut loc, deoarece ședința de guvern s-a amânat până după terminarea mitingului ( desfășurându-se noaptea, târziu…)
    A fost amânată, de asemenea, și ședința Consiliului Economic și Social (CES). Inutil, deoarece CES-ul, în care ne-a reprezentat dl. Rodrigo Maxim Gabriel, a respins toate propunerile Guvernului privind legile Bugetului, Bugetului de Asigurări Sociale și Ordonanța ”Trenuleț”.

PATRIE, ONOARE, DEMNITATE !
Col.(r.) Orodel Emilian

- Reclamă -

Articole pe același subiect

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele Articole