19.9 C
Roșiorii de Vede

Cotidian Național din 1993 - Ediția Online

luni, aprilie 29, 2024

EVALUAREA ACTIVITĂȚII INSPECTORATULUI PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ „A. D. GHICA” AL JUDEȚULUI TELEORMAN

Sănătate

Obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate la nivelul instituţiei, în anul 2021 şi care a capacitat resursele umane, materiale şi financiare avute la dispoziţie, a fost îmbunătăţirea calităţii acţiunilor de prevenire şi intervenţie în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă pe teritoriul judeţului Teleorman, alături de celelalte structuri ale Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, întregul personal al inspectoratului acționând în scopul atingerii obiectivelor propuse și pe baza direcțiilor de acțiune ordonate, în special pentru: – crearea şi menţinerea unei imagini corecte, reale şi pozitive a unităţii, creşterea gradului de informare a opiniei publice privind atribuţiile legale, misiunile, măsurile de prevenire şi modul de comportare în timpul situaţiilor de urgenţă, consolidarea relaţiilor cu reprezentanţii mass-media; – asigurarea unui management adecvat al situațiilor de urgență la nivel local; – desfãșurarea în continuare a campaniilor naționale de informare și educare preventivã aflate în derulare; – reducerea numărului de incendii produse la gospodăriile cetăţeneşti, operatorii economici şi instituţiile publice; – implementarea prevederilor planurilor şi programelor de acţiune adoptate la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în concordanţă cu specificul unității, – îmbunătăţirea colaborării interinstituţionale; – îmbunătăţirea relaţiilor cu celelalte componente ale SNMSU la nivel local, în vederea îndeplinirii rolului acestora în situaţii normale şi în situaţii de urgenţă, potrivit atribuţiilor legale ce le revin; – elaborarea unor documente de intervenţie şi cooperare viabile şi realiste în vederea realizării unui management eficient în situaţii de urgenţă între inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă şi celelalte structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă din zona de competenţă; – centralizarea, prelucrarea, analiza şi interpretarea datelor şi informaţiilor despre tipurile de risc, situaţiile de urgenţă produse şi evoluţia acestora; – monitorizarea situaţiilor de urgenţă şi actualizarea permanentă a bazei de date referitoare la situaţia operativă din zona de competenţă a inspectoratului.

Potrivit competenţelor, efortul principal al personalului inspectoratului a fost direcţionat pentru salvarea vieţii, proprietăţii şi protecţiei mediului, prin: – identificarea tuturor riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă şi gestionarea în cazul apariţiei acestora; – asigurarea stării de operativitate şi a capacităţii de intervenţie optime a unităţii; – înştiinţarea, la nevoie, a autorităţilor publice locale şi judeţene şi alarmarea populaţiei;  – participarea la intervențiile pentru limitarea şi înlăturarea efectelor dezastrelor.

  1. APĂRAREA ÎMPOTRIVA INCENDIILOR

În domeniul activității preventive

Pentru creșterea nivelului de securitate al cetățenilor, protejarea mediului și bunurilor materiale, în 2021 au fost planificate și desfășurate controale de fond la localități, instituţii şi operatori economici, controale tematice la obiective de investiţii, unităţi de comerț, alimentaţie publică, lăcașuri de cult, structuri de primire turistice, la producători,  furnizori/distribuitori sau fermieri care dețin/exploatează/comercializează azotat de amoniu, inspecţii la obiectivele Seveso şi audituri de supraveghere la persoane autorizate care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor.                                                                                                                                                                 

Pentru atingera obiectivelor propuse, au fost executate 563 controale de prevenire, cu preponderență la instituții publice, operatorii economici și localități, în creștere cu aproximativ 155,52% faţă de cele 362 controale înregistrateîn anul 2020, însă în scădere față de cele 987 controale înregistrateîn anul 2019, ca urmare a restricțiilor impuse pe perioada stării de alertă.

În anul 2021 s-a înregistrat un număr crescut de controale de prevenire, la toate tipurile de obiective, astfel: obiective de investiţii 23, instituţii publice 260, operatori economici 194, localităţi 41.

Situaţia comparativă relevă faptul că s-a înregistrat o creștere a numărului de controale executate la toate categoriile de obiective, cu excepția celor de la unități de alimentație publică și la unităţi de comerţ, unde s-a menținut la fel.

Scăderea înregistrată la controalele desfășurate la unitățile de alimentație publică poate fi justificată ca urmare a impunerii restricțiilor de prevenire a răspândirii coronavirusului SARS CoV 2 la acestă categorie de obiective.

Pe timpul controalelor de prevenire au fost identificate 2809 deficienţe, 122 dintre acestea fiind înlăturate operativ pe timpul derulării activităţilor în teren. Din analiza situaţiei comparative reliefată în graficul de mai sus rezultă că evoluţia numărului mediu de deficienţe constatate per control este următoarea: 5,39 în 2021(2809/521), 3,05 în 2020 (1103/362), 4,23 în 2019 (3748/886), 4,92 în 2018 (4683/951) şi 6,04 în 2017 (2816/466).

Creșterea numărului mediu de deficienţe constatate per control este dată în principal de ponderea crescută în 2020 a controalelor executate la secţiile de votare, care au avut ca obiectiv verificarea unor aspecte restrânse ale activităţii de apărare împotriva incendiilor şi protecţie civilă.

Activităţile specifice privind controlul activităţilor care prezintă risc de producere a unor accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoaseşi a celor pentru autorizarea rutelor pentru transport deşeuri periculoaseau constat în: – executarea împreună cu Garda de Mediu Teleorman a 2 inspecţii pe amplasamentul de nivel superior aparținând Donau Chem S.R.L. – Turnu Măgurele, încadrat conform Legii nr.59/2016 și o inspecție pe amplasamentul de nivel inferior aparținând Nitramonia BC SRL;  – autorizarea a 87 de rute pentru transport deşeuri periculoase.

Activităţile preventive derulate în anul 2021 au fost direcţionate, în principal, spre dezvoltarea parteneriatului cu societatea civilă şi instituţiile statului, adoptând un comportament proactiv, în locul unuia bazat pe aplicarea măsurilor coercitive.

Pentru încălcările la normele specifice din domeniul situaţiilor de urgenţă, inclusiv cele constatate la obiectivele de investiţii, au fost dispuse 2783 sancţiuni, dintre care 2647 avertismente şi 136 amenzi contravenţionale în cuantum de 789 608 lei.

Pe parcursul anului nu au fost identificate situaţii de încălcare gravă a cerinţei de securitate la incendiu în ceea ce priveşte periclitarea vieţii ocupanţilor şi forţelor de intervenţie pentru a fi dispusă măsura complementară de oprire a funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor.

Comparativ cu anul 2020, în constatarea și sancţionarea contravenţiilor s-a evidenţiat o creștere de circa 125,34% a numărului sancţiunilor contravenţionale aplicate, de la 1235  la 2783. Indicatorul privind numărul amenzilor contravenţionale a înterupt tendinţa de scădere din ultimii ani, de la 154 în2018, 145 în 2019 și 63 în 2020, la 136 în anul2021.

În ceea ce priveşte cuantumul amenzilor, în anul 2021 s-a înregistrat o creștere comparativ cu anul precedent de aproximativ 203,46% faţă de anul 2020, de la 260202 lei la 789608 lei. De remarcat faptul că a scăzut procentul amenzilor din totalul sancţiunilor aplicate, însă se menține peste valorile înregistrate în 2018 și 2019 ( 4,89% în 2021, 5,10% în 2020, 3,25% în 2019, respectiv 3,27% în 2018).

Din analiza datelor statistice, valoarea medie a cuantumului amenzii continuă ascensiunea, astfel: 5806 lei în anul 2021, 4130 lei în anul 2020, 3606 lei în anul 2019, 2205 lei în anul 2018 şi 1940 lei în anul 2017.

Analiza sancţiunilor aplicate persoanelor fizice – juridice în anul 2021:

Principalele deficienţe sancţionate contravenţional cu amendă au fost:

– funcţionarea fără autorizaţie de securitate la incendiu/începere lucrări de construire fără deţinerea avizului de securitate la incendiu (30 sancţiuni, cca 22% din numărul total);

– neîntreţinerea în stare de funcţionare ori neverificarea conform reglementărilor în vigoare a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor (39  sancţiuni, cca 28%);

– neasigurarea condiţiilor de evacuare şi salvare a utilizatorilor (11  sancţiuni, cca 8%);

– exploatarea cu deficienţe sau improvizaţii a instalaţiei electrice (6  sancţiuni, cca 5%);

– neasigurarea întocmirii planurilor de evacuare a personelor și depozitare a materialelor (3  sancţiuni, cca 2%);

– nefuncționarea iluminatului de securitate pentru evacuare (5  sancţiuni, cca 4%);

– neafișare panouri de înștiințare în dreptul intrărilor cu următorul conținut, «Acest spațiu funcționează fără autorizația de securitate la incendiu.» (10  sancţiuni, cca 7%);

– neverificarea şi neîntreţinerea corespunzătoare a instalaţiei de paratrăsnet (10  sancţiuni, cca 7%);

– neînființare serviciul voluntar (11 de sancţiuni, cca 8%);

– neelaborarea deciziilor și documentelor specifice, instructaj (9 de sancţiuni, cca 6%);

– neverificare coșuri de fum (2 de sancţiuni, cca 1,5%).

Acţiunile preventive au vizat, până la intrarea în vigoare a măsurilor de prevenire şi combatere a pandemiei de Covid 19, şi derularea exerciţiilor de alarmare-intervenţie şi evacuare în situaţii de urgenţă, în scopul formării unor deprinderi de comportare adecvate în cazul manifestării unor tipuri de riscuri potenţial generatoare de situaţii de urgenţă. În acest sens, în anul 2021 au fost desfăşurate şi organizate 116 activități de acest fel, la care au participat 3289 de persoane.

Având în vedere importanţa asigurării unui comportament adecvat preşcolarilor, elevilor şi personalului didactic şi auxiliar din unităţile de învăţământ în cazul producerii unor situaţii de urgenţă, pentru creşterea gradului de siguranţă în aceste obiective, în anul 2021, au fost organizate şi desfăşurate 66 instruiri, 9 lecții deschise, 32 exerciţii de evacuare/intervenţie, la care au participat 3908 copii şi 1103 cadre, față de 18 instruiri, 33 exerciţii de evacuare/intervenţie, la care au participat 8308 de copii şi 1403 profesori în anul 2020.

Anul trecut, pentru perfecţionarea pregătirii şi verificarea capacităţii de intervenţie a serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, au fost efectuate 3 exerciții practice şi instruiri cu personalul acestora.

Asistenţa tehnică de specialitate s-a materializat prin soluționarea pe timpul activităţilor de prevenire a unui număr de 176 solicitari, față de 79 în 2020, 178 în anul 2019 şi 105 solicitări în anul 2018. Consolidarea culturii preventive a reprezentat întotdeauna o cerinţă fundamentală în îndeplinirea dezideratului de creştere a protecţiei cetăţeanului, care s-a concretizat prin continuarea proiectelor iniţiate anterior, mesajul preventiv fiind popularizat şi multiplicat în rândul tuturor categoriilor de public în cadrul campaniilor RISC şi Nu tremur la cutremur.

Cadrele compartimentului au desfășurat 485 activități de informare preventivă, față de 282 în 2020, astfel: – instruiri la: operatori economici – 174, instituţii – 246, localităţi – 3; – puncte mobile de informare preventivă – 56; – activități interactive în unitățile de învățământ sub forma unor lecţii deschise – 9.

Pe timpul activităţilor de informare preventivă au fost distribuite materialele primite de la I.G.S.U. şi cele realizate de unitate: 1282 afișe, 14764 pliante/flyere şi 2205 stickere.

 La aceste activităţi au participat 6696 persoane, dintre care: 174 la instruirile desfăşurate la operatori economici; 246 la instruirile desfăşurate la instituţii; 0 la instruirile desfăşurate la localităţi; 56 în punctele de informare preventivă; 9 în cadrullecţiilor deschise. Pe timpul activităţilor preventive au fost distribuite 18251 materiale de informare preventivă.

Compartimentul Informare și Relații Publice

Documentul integral:

- Reclamă -

Articole pe același subiect

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Ultimele Articole